לא פשוט להיות בעל עסק או מנהל בחברה, עם המון דאגות ועיסוקים – פיתוח עסקי, תזרים מזומנים, עובדים, ספקים, מודל עסקי ועוד. הרצון והצורך למקסם את הרווחים מביא בעלי עסקים רבים לדחות על הסף כל מחשבה על צמצום ההשפעה הסביבתית של העסק.
הרבה בעלי עסקים מאמינים שצמצום הפגיעה בסביבה רק תגרום להוצאות מיותרות ותהפוך לנטל על העסק, בין אם מדובר במפעלים, מסעדות, משרדים או בכל סקטור אחר. מי שמכיר את הנתונים קצת יותר לעומק, יודע שמדובר בטעות, ושהתייעלות סביבתית גם מביאה לחיסכון בהוצאות לאורך זמן וגם תורמת להכנסות.
לצמצם את ניצול המשאבים הסביבתיים – ולהרוויח
בעבר חברות מסחריות היו נמדדות אך ורק על פי הרווחים שלהן. בהמשך, ועד לפני כעשר שנים, הן נמדדו גם על פי האחריות התאגידית שלהן שהתמקדה בעיקר בתחום החברתי ובתרומות שלה. כיום, עם המודעות הגוברת להשפעה הסביבתית של חברות ברחבי העולם, הן נבחנות ונמדדות גם במידת האחריות שהן מגלות כלפי הסביבה.
יחד עם המדידה של ההשפעות הסביבתיות של חברות שונות, החלו לצוף נתונים גם על ההשפעה הכלכלית שיש לצעדים שנוקטות חברות כדי לצמצם את ההשפעה השלילית שלהן על הסביבה ולהתקדם צעדים נוספים אל היעד של חברה שמקפידה לצמצם את השימוש במשאבים סביבתיים.
אחד הנתונים המעניינים הוא השינוי במחירי המניות של חברות שדורגו במקום גבוה במדדים סביבתיים, לעומת חברות אחרות. מחירי המניות של תאגידי ענק שמובילים בדירוגים אלה עלו בשנים האחרונות ב-24% יותר מאשר מניותיהן של חברות שלא דורגו בהם.
מחקרים שונים גילו מתאם ישיר בין ביצועים סביבתיים לבין תשואה על נכסים והשקעות הון. מחקר שנערך בישראל בחן 40 פרוייקטים של הטמעת פתרונות סביבתיים במפעלים גילה כי ההשקעה בהם הוחזרה תוך שנתיים בלבד. הנתונים האלה מחזקים את התפיסה שזיהום מעיד על בזבוז משאבים ועל ייצור לא יעיל.
לא רק תאגידי ענק
אם יש מי שחושב שההשקעה בהתייעלות סביבתית מובילה לרווחיות רק במקרה של מפעלים גדולים, כדאי להכיר מחקר שבחן את צעדי ההתייעלות של מסעדת שילה בתל אביב, ואת החיסכון שזכתה לו בזכותם. המסעדה השקיעה קצת יותר מ-21 אלף ש"ח במיזוג יעיל, תאורה חסכונית, בידוד, חיסכון בנייר ועוד. היא הצליחה באמצעות ההשקעה החד-פעמית הזאת לחסוך כ-45 אלף ש"ח בשנה.
בנוסף לחיסכון שנוצר בזכות התייעלות סביבתית והפיכת עסקים לפחות מזהמים ויותר מתחשבים בסביבה, הם יכולים להנות מגידול בהכנסות וברווחים. למעשה, עסקים כאלה הופכים להיות אטרקטיביים יותר ללקוחות ונהנים ממעמד שונה בעיני הלקוחות מול עסקים מתחרים. במקביל, גם מורל העובדים עולה כאשר בית העסק הופך לכזה שמתחשב יותר בסביבה.
סקר שנערך בשנת 2010 בישראל גילה כי 70 אחוזים מהציבור בוחנים גם את ההשפעה של מוצר על הסביבה לפני שהם רוכשים אותו. 40% אמרו שהם מוכנים אפילו לשלם יותר עבור מוצר ידידותי לסביבה. זה היה לפני קרוב לעשור, וכיום המודעות הסביבתית בישראל גדולה הרבה יותר, והרבה יותר צרכנים בוחנים גם את השיקול הסביבתי לפני רכישה של מוצרים או שירותים.
אז איך עושים את זה נכון?
חיסכו באנרגיה:
חשמל זה מוצר בסיסי, וכבר שכחנו איך הוא מגיע לשקעים שלנו, ואת הזיהום שנגרם בעת הייצור שלו. חיסכון בחשמל גם יצמצם את ההוצאות של בית העסק, גם יפחית את הזיהום וגם יבטל את הצורך לייצר חשמל נוסף ומזהם.
צעדים בסיסיים לחיסכון באנרגיה:
- כיבוי מכשירי חשמל ותאורה בגמר השימוש. כדאי לדעת שגם מצב ה-stand by שקיים במחשבים צורך אנרגיה.
- שימוש במזגנים, מקררים ומכשירי חשמל בעלי דירוג ארגטי A או תו Star Energy, ושימוש בנורות LED או CFL
- תחזוקה טובה של מכשירי חשמל שונים תסייע להאריך את חייהם ולפעול תוך צריכת חשמל מינימלית.
מים:
כולם יודעים כבר שישראל מתייבשת, ומשק מי השתייה מורכב מהרבה מים מותפלים. גם ייצור המים האלה הוא תהליך מזהם, ולכן חשוב לשמור על כל טיפה
צעדים לחיסכון במים:
- עקבו אחר חשבונות המים.
- התקינו בשירותים מכלי הדחה דו כמותיים ומשתנות ללא מים. התקינו חסכמים בברזים.
- צמצמו את המים לשטיפת רצפות
- עשו שימוש בצמחיה מקומית שזקוקה למעט מים, והשקו בטפטוף בשעות אחה"צ והערב. כמו כן, כדאי להפנות מי מזגנים להשקיית צמחיה.
- בבתי עסק שצורכים המון מים (כגון מסעדות) כדאי לבחון כיצד ניתן לייעל את השימוש במים ולצמצם את בזבוז המים. לדוגמא, ייתכן שמעבר למדיח כלים יוכל לחסוך הרבה מים לעומת שטיפת כלים ביד.
פסולת:
רוב הפסולת שאנחנו מייצרים בישראל מועברת להטמנה. למעשה, כ-80% ממה שאנחנו זורקים לפח – נקבר באדמה, וגורם למזהמים לחלחל אל מי התהום, להרוס את האדמה ואף פולט גזים מזהמים.
צעדים לצמצום פסולת:
- הפחתה בנייר ומיחזורו: הדפיסו משני צדי הדף, רכשו נייר ממוחזר, יבשו את הידיים במגבות בד או במתקן אוויר חם והציבו פחים למיחזור נייר בבית העסק.
- הציבו מתקנים לאיסוף מכלי משקה והעבירו אותם לתאגיד המיחזור.
- צמצמו את השימוש בכלים חד פעמיים ועודדו את העובדים להשתמש בכלים רב פעמיים בזמן הארוחות והקפה.
- העבירו את החשבוניות והקבלות במייל ובאמצעים דיגיטליים עד כמה שאפשר.
חשוב גם לגייס את העובדים לנושא. הקימו "צוותי סביבה" ובהם עובדים שיהיו אחראים על העלאת רעיונות להתייעלות סביבתית ויישומם. כדי להבהיר לעובדים, לספקים וללקוחות את הכיוון שלכם – אל תשכחו להוסיף את האני מאמין שלכם לערכי החברה.
כבעלי עסק חשוב לזכור שעם השנים נוספות עוד ועוד דרישות סביבתיות מצד הרגולטורים השונים. אתם יכולים להיות מוכנים מראש לרגולציה הבאה, וכך לצבור יתרון על פני המתחרים שלכם, ואתם יכולים להמתין שהרגולציה תגיע – ואז למצוא את עצמכם במצב מסובך שבו אתם עשויים להפסיד כספים רבים. לכן עדיף לכם להקדים את המחוקק ולהפוך את העסק שלכם לעסק בר-קיימא שנותן שירות ללקוחות – וגם לעתיד שלהם.